Elektrische fietsen worden steeds duurder

 Elektrische fietsen worden steeds duurder

We kopen misschien niet zo vaak een nieuwe fiets, maar de fietsen die we kopen worden steeds duurder. Ingewikkelder: in veel gevallen worden de kosten die we vervolgens betalen steeds lager. Verwarrend? Wel, daar is een heel duidelijke reden voor.

Fietsen worden steeds duurder

Als je een fiets wilt kopen, kun je natuurlijk nog steeds een goedkoper model kiezen. Er zijn veel mogelijkheden voor betaalbare stadsfietsen, tussen de tweedehands fietsen in de plaatselijke fietsenwinkels vind je vaak genoeg betaalbare fietsen die makkelijk gebruikt kunnen worden voor de tweede ronde.

Door de jaren heen is de gemiddelde aankoopprijs van elke fiets echter gestegen, en de stijging was aanzienlijk. De reden hiervoor is te vinden in de toenemende populariteit van fietsen als hobby. Steeds meer mensen fietsen in hun vrije tijd graag, in veel gevallen racen. Kijk eens rond op zonnige lentedagen in het weekend: overal zijn fietsers. Deze racefiets is veel duurder dan de familie tuin- en keukenfietsen die we dagelijks in de schuur gebruiken.

Ook de toenemende populariteit van elektrische fietsen heeft een belangrijke rol gespeeld bij de stijging van de aanschafprijs van nieuwe fietsen. Omdat zulke elektrische fietsen duur zijn. Hoewel er steeds meer aanbieders op dit gebied komen, wat meer keuze en prijsconcurrentie betekent, is de prijs veel hoger dan die van gewone fietsen.

Veel mensen betalen echter steeds minder

De prijs van fietsen is fors gestegen, maar er is nog steeds een grote groep mensen die juist minder gaat betalen voor nieuwe fietsen. Is dat zo?

Dit hangt samen met het nieuwe fietsplan. Het plan van de overheid om fietsen populairder te maken, vooral van huis naar werk en terug, lijkt goede resultaten te hebben opgeleverd. Steeds meer werkgevers voorzien hun werknemers van een bedrijfsfiets via hetzelfde programma als bedrijfswagens nu gemeengoed zijn. Een deel van de aankoopprijs van de fiets wordt toegevoegd aan het salaris om deze te belasten. Voor een dure elektrische fiets is deze bonus minder dan $ 100.000, waardoor deze populaire fiets ineens binnen handbereik is zonder al te veel geld uit te geven. Net als de auto van de zaak is de werkgever nog steeds de eigenaar van de fiets, dus deze moet bij het einde van het dienstverband worden ingeleverd. Tijdens de leaseperiode hoeven medewerkers zich geen zorgen te maken over onderhoud en andere zaken, die doorgaans door de leasemaatschappij ordelijk worden afgehandeld.

Gerelateerde artikelen