Een succesvolle begin van de candidate journey doe je zo!

 Een succesvolle begin van de candidate journey doe je zo!

Nog altijd is er schaarste op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ondanks de behoorlijke stijging van de activiteit (0,4% naar 11%) is dit nog altijd lang niet genoeg om alles op te vullen. Er is een groot tekort aan heel veel verschillende soorten medewerkers. Ben jij als bedrijf op zoek naar nieuwe arbeidskrachten? Dan is het van groot belang dat jouw candidate journey optimaal is ingericht. De candidate journey is letterlijk gezien de reis die potentiële werknemers afnemen van sollicitatie tot en met de onboarding. Het allereerste punt in deze candidate journey is de ontmoeting. In dit blogartikel nemen we je mee in de inrichting van deze ontmoeten zodat je jouw candidate journey zo goed mogelijk kunt beginnen.

Een eerste ontmoeting vergeet je nooit

De eerste ontmoeting vergeet je nooit, dit geldt niet alleen voor ontmoetingen tussen mensen, het geldt ook voor ontmoetingen tussen mensen en bedrijven. Een eerste indruk is snel gemaakt en je krijgt maar één kans om het goed te doen. Daarom is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat potentiële arbeidskrachten een goede, positieve eerste indruk van je hebben. Hierbij is het van belang dat je rekening houdt met de verschillende ‘groepen’.

Niet iedereen die op zoek is naar een baan is daar zichzelf al bewust van. Daarom valt er onderscheid te maken tussen ‘actieve werkzoekenden’ en ‘passieve werkzoekenden’. De actieve werkzoekenden zijn bewust op zoek naar een baan en zoeken daarom naar vacatures. De passieve werkzoekenden komen vaak per toeval een bedrijf of vacature tegen waar ze in geïnteresseerd raken.

De actieve werkzoekenden enthousiasmeren

Voor actieve werkzoekenden is het van belang dat je een goede ‘werkenbij-pagina’ inricht die makkelijk te vinden is voor de zoekenden. Je kunt ernaar verwijzen op de homepagina van de bedrijfspagina. Op deze pagina vinden actieve werkzoekenden alle openstaande vacatures en bijvoorbeeld interviews met huidige werknemers zodat ze een goede indruk krijgen wat werken voor de organisatie inhoudt.

Door onderzoek te doen kun je ook achterhalen waar jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt wanneer het op zoek is naar vacatures. Zo kun je gerichter vacatures plaatsen op vacaturewebsites. Heb je dit nog niet helder? Je kunt er ook onderzoek naar laten doen door een recruitment bureau dat gespecialiseerd is in het optimaliseren van een candidate journey. Een bureau zoals RPO staffing kan de gehele candidate journey ook helemaal voor je op maat maken.

De passieve werkzoekenden aantrekken

Er is een andere aanpak vereist voor de mensen die niet bewust op zoek zijn naar een baan maar die wel open staan voor een nieuwe uitdaging. Voor de passieve werkzoekenden is het verrassende en enthousiasmerende aspect heel belangrijk. De baan moet ze overkomen, ze moeten gaan twijfelen door de indruk die jouw bedrijf op ze achterlaat. Dit kun je voor elkaar krijgen door aantrekkelijke social mediacampagnes in te richten waarmee je uitlicht hoe leuk het is om voor jouw bedrijf te werken. Daarnaast kun je de vacatures ook meer delen op pagina’s waar potentiële medewerkers veel komen.

Je kunt ervoor kiezen om betaalde advertenties in te zetten om de doelgroep te targeten en daarnaast gebruik maken van organische marketing door middel van blogs, artikelen en social media posts. Nieuwsgierig geworden naar een geoptimaliseerde inrichting van je candidate journey of ben je benieuwd naar de mogelijkheden om dit over te laten aan experts? Op https://rpostaffing.nl/ vind je alle informatie die je zoekt!

Gerelateerde artikelen