Hoe trainingen in het sociaal domein gedrag positief beïnvloeden
Hoe trainingen in het sociaal domein gedrag positief beïnvloeden
Wanneer we het hebben over het sociaal domein bedoelen we vrijwel alles wat te maken heeft met de ondersteuning van mensen met maatschappelijke uitdagingen. Hier valt bijvoorbeeld jeugdzorg onder, maar ook zorg voor kwetsbare groepen en onderwijs.
Binnen het sociale werkveld is het belangrijk dat werknemers goed kunnen omgaan met complexe situaties. Wanneer ze weten hoe ze moeten reageren kunnen ze positieve gedragsveranderingen stimuleren. Hierbij spelen trainingen in het sociaal domein een grote rol.
Hieronder bespreken we welke trainingen er allemaal zijn en hoe deze het gedrag van mensen met een maatschappelijke uitdaging kunnen beïnvloeden.
Welke trainingen zijn er?
Er zijn heel veel verschillende soorten trainingen voor het sociaal domein. Welke training voor jou nuttig kan zijn, hangt voornamelijk af van jouw werkveld. Zo zijn bepaalde trainingen meer geschikt voor maatschappelijk werkers in de jeugdzorg. En anderen voor leidinggevenden in een zorginstelling.
Hieronder zetten we een aantal trainingen op een rij:
- Training over verward gedrag
Verward gedrag komt steeds vaker voor in het sociale domein. Hoe ga je hiermee om? Deze training helpt om verward gedrag te herkennen en vervolgens op de juiste manier te handelen.
- Training over pubergedrag
Wanneer je te maken hebt met pubers, is het belangrijk om inzicht te krijgen in hun gedrag en leer je communiceren met pubers. Hoe ziet hun ontwikkeling er precies uit? En hoe kun je helpen om dit gedrag positief te beïnvloeden.
- Training persoonlijk leiderschap
Heb je een leidinggevende functie? In de training persoonlijk leiderschap leer je het maximale uit jezelf halen en leer je alle vaardigheden die nodig zijn om jezelf als krachtige leider neer te zetten.
Waarom een training volgen?
De genoemde trainingen in het sociale domein kunnen een groot verschil maken bij het stimuleren van gedragsveranderingen. Maar hoe dan precies? Dat leggen we hieronder uit.
Beter leren communiceren met de doelgroep
In het sociale domein is communicatie erg belangrijk. De trainingen richten zich hierdoor voornamelijk op leren communiceren met de doelgroep. Zo kun je niet alleen beter contact maken met de cliënten, maar ook actief luisteren. Wanneer een cliënt zich begrepen voelt, heeft dit een positief effect op de samenwerking.
Inzicht in het gedrag
Een ander belangrijk onderdeel van de trainingen is het krijgen van inzicht in het gedrag van de cliënt. Je leert begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt. Door deze kennis toe te passen in de praktijk kun je een stuk beter inspelen op de behoeften van de cliënten.
Toepassen van motiverende gespreksvoering
Een van de technieken die veel wordt gebruikt in het sociale domein is motiverende gespreksvoering. Met deze gespreksmethode helpen zorgverleners hun cliënten bij het krijgen van motivatie voor veranderingen. Je geeft geen adviezen, maar laat de cliënt zelf tot inzichten en veranderingen komen.
Oefenen met realistische situaties
Tijdens de trainingen oefen je met realistische casussen en rollenspellen. Je past dus direct toe wat je leert. Hierdoor onthoud je de technieken en inzichten niet alleen beter, maar weet je ook gelijk hoe je het kunt toepassen in je werkveld.
Conclusie: is zo’n training iets voor mij?
Twijfel je of een training voor gedragsbeïnvloeding in het sociaal domein iets voor jou is? Omdat er verschillende soorten trainingen zijn, is er altijd wel een cursus die aansluit bij jouw werkveld en doelgroep. De trainingen worden bovendien altijd gegeven door experts met praktijkervaring. Zo weet je zeker dat je de juiste informatie krijgt die je ook echt in praktijk kunt toepassen.